مقالات

تفاوت خازن جامد با خازن الکترولیت مایع و کاربردهای هر کدام از آنها در مدار

تفاوت خازن جامد با الکترولیت

تفاوت خازن جامد با خازن الکترولیت مایع و کاربردهای هر کدام از آنها در مدار.

کدام خازن بهتر است؟ خازن آلمنیومی با الکترولیت مایع یا خازن آلمنیومی با الکترولیت جامد و پلیمر رسانا؟

در این مقاله سعی داریم تا تفاوت ها و ویژگیهای این خازنها را بیان کنیم و به اختلاف این دو بپردازیم .

برای ارزیابی بهتر اینکه آیا چرخه عمر منبع تغذیه بیش از گارانتی است یا خیر عمدتا به چرخه عمر خازن های خروجی بستگی دارد. دو نوع خازن وجود دارد که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد: خازن آلمنیومی با الکترولیت مایع و خازن آلمنیومی با الکترولیت جامد و پلیمر رسانا. درک ویژگی هر دو خازن قبل از انتخاب ضروری است.

عکس سمت راست مربوط به خازنی با الکترولیت مایع و عکس سمت چپ  خازنی با الکترولیت جامد از نوع پلیمر رسانا است .

 

جدول 1 مقایسه خازن الکترولیتی آلومینیومی و خازن جامد آلومینیوم پلیمری رسانا را نشان می دهد. خازن الکترولیتی آلومینیومی به دلیل ظرفیت زیاد و قیمت پایین به طور گسترده در مدارهای یکسو کننده استفاده می شود. با این حال، گرم شدن مصرف الکترولیت را تسریع می کند، که می تواند منجر به جوش الکترولیت و حتی انفجار شود. در همین حال، خشک شدن الکترولیت می تواند پایداری امواج جریان را کاهش دهد، چرخه عمر خازن را به شدت کوتاه کند، جریان نشتی و همچنین دمای بالا را افزایش دهد. دمای عملیاتی خازن نباید نادیده گرفته شود. در نتیجه، کارکرد خازن ها در دمای ثابت، اجتناب از منبع گرما و اجرای خنک کننده خارجی در صورت لزوم باید به عنوان احتیاط انجام شود.

جدول یک. ویژگیها و تفاوتهای خازن الکترولیت و خازن جامد

 

جدول 2 تفاوت در چرخه عمر بین دو نوع خازن را نشان می دهد. یک خازن الکترولیتی 6000 ساعت 105 درجه سانتی گراد با خازن جامد آلومینیومی پلیمری 5000 ساعت 105 درجه سانتی گراد مقایسه می شود. منحنی شکل 3 به وضوح نشان میدهد که چرخه عمر خازن های جامد آلومینیومی پلیمری هیچ مزیتی نسبت به خازن الکترولیتی در دمای بالاتر از 90 درجه سانتیگراد ندارند،اما نکته مهم این است که خازن های جامد آلومینیومی پلیمری عملکرد چرخه عمر بالاتری را در دمای کمتر از 90 درجه سانتیگراد نشان می دهند.

نمودار سه. چرخه عمر خازن جامد (Solid Capacitors) با خازن الکترولیت المنیومی (E-Cap)

نتیجه گیری

 

بدیهی است که خازنهای جامد آلومینیومی مزایای بیشتری دارند. با این حال، با در نظر گرفتن هزینه بالا و عدم دسترسی به ولتاژ و ظرفیت بالا، تنها در بخشی از طرحها میتوان از خازن جامد آلومینیومی استفاده نمود. همچنین این تکنولوژی نسبت به الکترولیت مایع بسیار جدید و نو ظهور است و با گسترش تکنولوژی خازنهای جامد با ظرفیتهایی بالاتر و ولتاژهایی بیشتر و قیمتی مناسبتر در دسترس قرار خواهند گرفت. استفاده از خازنهای جامد در صورت کنترل دما میتواند عملکرد دستگاه را تا چندین برابر خازنهای معمولی افزایش دهد و همچنین عملکرد مطلوب فرکانسی این خازنها یکی از بزرگترین مزیتهای انها نسبت به خازنهای الکترولیت المنیومی به شمار میرود.

منابع:
https://kknews.cc/zh-tw/digital/2br25by.html

https://www.flying1688.com/news_detail_36.htm

یک فکر در مورد “تفاوت خازن جامد با خازن الکترولیت مایع و کاربردهای هر کدام از آنها در مدار

  1. سید محمد گفت:

    سلام
    سلف 100 میکرو هانری با ریتینگ 20-30 آمپر بیارین. بدرد فیلتر پایین گذر ساب میخوره. اگه آدیو گرید باشه که چه بهتر. با سپاس.

    1. سلام
      سعیمون رو میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *